En moderne og effektiv

mellom Stavanger og Bergen

Planer og prosjekter på E39
– fra sør til nord

Det er bestemt at prosjektet Smiene – Harestad, sør for Rogfast tunnelen inn mot Stavanger, skal realiseres parallelt med Rogfast prosjektet. Rogfast er under bygging og vil gi ferjefri forbindelse på en moderne 4 felts veg mellom sør og nord i fylket Rogaland.

Dette er veiforbindelsen mellom de store fjordkryssingene Rogfast og Hordfast. Den innebærer en ny 4-felts vei fra sør på Bokn til ny Bømlafjordforbindelse gjennom Bokn, Tysvær og Sveio kommuner.

Kryssingen av Bømlafjorden med en nær 9 km undersjøisk 3 felts tunnel, er en del av Trekantsambandet som åpnet i 2001. Tunnelen ble ansett som et første bygge steg, der andre byggesteg skulle realiseres når trafikkvolumene tilsier det. Med fastlandsforbindelser over Bjørnafjorden og Boknafjorden vil dette presse seg fram.

Dette er et ferjeavløsningsprosjekt fra Leirvik på Stord til Os sør for Bergen. Prosjektet er 55 km langt og består av to store broer, tunneler og viadukter og vil redusere reisetiden mellom Stord og Bergen med 1 time og 15 minutter til 45 minutter.

Som den eneste av Norges 10 største byområder mangler Bergen i dag et fullstendig ringveisystem. All gjennomgangstrafikk går gjennom bykjernen. Alternativet er en felts vei på østsiden av Ulriken (Grimesvingene), som ikke er bygd for dagens kjøretøy og mengde.

Prosjektet er en etterlengtet oppgradering til 4 felts vei fra Nordhordlandsbroen og til Vågsbotn. Her går dagens trafikk (opp mot 30000 ådt) på en gammel 2 felts vei med en rekke avkjørsler, lysregulerte kryss og fotgjengeroverganger.