(oppdatert 1/ 2025)
FAKTA: Hordfast kommer!
Nye E39 er delt opp i ulike regionale prosjekt, og disse behandles separat i Stortinget. Rogfast har eksempelvis en revidert kostnadsramme på 24 800 milliarder,(2020) og er allerede under utbygging. Hordfast legger opp til en kostnadsramme på 49 milliarder (2024 kr), og har vedtatt kommunedelplan for E39 Stord – Os i Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Arbeidet med den statlige reguleringsplanen i gang i regi av SVV/COWI 1 vil bli ferdigstilt i 2025. Etter hvert starter arbeidet det med en egen Stortingsproposisjon. Målet er byggestart i 2026/27.
FAKTA:
Både regjeringen og Statens Vegvesen har et enormt fokus på reduksjon av kostnader og kostnadskontroll. Det er gjort et imponerende stykke forarbeid gjennom flere år for å få et fullstendig bilde av arbeidet som skal utføres, og for å sikre at utbyggingen blir mest mulig forutsigbar.
På 5 år har Statens vegvesen greid å redusere kostnadene med ca 20 mrd kr. To uavhengige konsortier har lagt fram sine løsninger og kostnader for flytebroen over Bjørnafjorden. Teknologien er tilgjengelig og ble i deres forlag til løsning optimalisert. Kostnadene ble også redusert med bakgrunn i løsningene som ble foreslått.
Det arbeides også med ytterligere optimalisering av de andre broene, særlig på brua over Langenuen. Her foregår det et spennende utviklingsarbeid rettet imot bruk av aluminium i brokassen som også kan gi besparelser på andre deler av broelementene som tårn og bærekabler.
FAKTA:
Et fullfinansiert Hordfast er beregnet å koste ca. 49 milliarder kroner totalt. Av dette har Statens Vegvesen og Hordaland fylkeskommune beregnet at bilistene skal betale ca. 15 milliarder, mens staten skal betale resten. Taksten vil ligge ca 10-15% over dagens fergetakst for liten bil. For stor bil (trailer) blir det langt billigere enn ferge.
Reisekostnadene vil deretter bortfalle fullstendig så snart prosjektet er nedbetalt.
15 år er stipulert som sannsynlig tidsperiode, men Hordfast vil trolig kunne være nedbetalt et par år før tiden, i likhet med de fleste fergeavløsningsprosjekter.
FAKTA:
Hordfast vil tvert imot ha en stor samfunnsnytte – for hele landet!
Hordfast vil føre til større og attraktive bo- og arbeidsmarkeder langs traséen, og dermed bygge regionene sammen. Beregninger fra Statens Vegvesen viser at dette vil bidra til en høy samfunnsnytte, trolig mer enn alle andre samferdselsprosjekter her til lands.
Med en investering på 49 milliarder kroner vil samfunnet faktisk stå igjen med et «overskudd» til nasjonalregnskapet (..)når alle kostnadene er betalt. Også beregninger gjort av regjeringens uavhengige ekspertutvalg for teknologi og transportinfrastruktur viser at Hordfast er et av svært få veiprosjekter som faktisk gir netto samfunnsnytte.
FAKTA:
Ferje trafikken var lite berørt av korona. Folks behov for mobilitet på strekningen Bergen- Stavanger er allerede sterkt strupt av flaskehalsen som ferjene utgjør og ferjetrafikken øker. Her bor ca 1. mill. mennesker og ca 600 000 arbeidsplasser, kultur- og idrettsaktivitet og generell sosial omgang er undertrykt pga.
manglende, moderne mobilitet. Tilsvarende populasjon med moderne mobilitetstilbud tilsvarer en langt større aktivitet, vekst og dermed velferdsproduksjon.
Hordfast vil ifølge MENON gi en verdiskaping på ca. 25 mrd. og en sysselsetting på 24.000 ansatte i byggeperioden. Dette betyr også stor skatteøkning i stat, fylkeskommune og kommuner. I tillegg kommer verdiskaping og sysselsetting etter åpning av prosjektet.
FAKTA:
Hordfast vil sannsynligvis føre til at tre ganger så mange som i dag vil bruke strekningen daglig. Ferge er i utgangspunktet mobilitetshindrende, og den lange og uberegnelige fergetransporten er en av hovedårsakene til at det i dag ikke fraktes mer enn ca 4000 biler årlig mellom Halhjem og Sandvikvåg/Våge/Jektevik.
Trafikken er svært liten sett i forhold til avstand og folketall. Statens vegvesen anslår at Hordfast vil endre dette dramatisk, og at 7000 – 12 000 biler vil komme til å passere broen over Bjørnafjorden daglig over nedbetalingstiden, stigende til ca 15 000 etter at prosjektet er ferdig nedbetalt.
Tallet er beregnet ved hjelp av trafikkmodellene de bruker i alle sine prosjekter, og tar utgangspunkt i Statistisk sentralbyrås sonedata for bosatte og arbeidsplasser. Dette vil gi Sør-Vestlandet samme mobilitet på vei som Østlandet, det fortjener Vestlandet som ikke har jernbanen i tillegg.
Prognosen stemmer godt med erfaringene fra andre fergeavløsningsprosjekter, som for eksempel E39 Trekantsambandet og E39 Nordhordlandsbrua.
Før Trekantsambandet var det 2000 kjøretøy daglig på Valevågferja, mens det nå er over 8000 kjøretøy som passerer Trekantsambandet hver eneste dag. Nordhordlandsbroen har sett en trafikkøkning fra 4000 daglige passeringer ved oppstarten i 1994 til dagens vel 20 000. Når det blir lagt til rette for det, ser man med andre ord at trafikkgrunnlaget mangedobles.
FAKTA:
Jo, det er faktisk det! Med nye fjordkryssinger med bro og tunnel, og trafikksikker firefelts motorvei med fartsgrense på 100 km/t vil reisetiden på nye E39 reduseres dramatisk. Med langt høyere hastighet på rettere og bedre veier, samt slutt på venting på forsinkede ferger, har Statens vegvesen beregnet at reisetiden mellom Bergen og Stavanger reduseres fra 4,5 time i dag til 2 timer med ferdig Rogfast og Hordfast og veien imellom. Reisetiden fra Bergen sentrum til Leirvik på Stord vil faktisk reduseres fra 1 time og 50 minutter i dag til 45 minutter.
FAKTA:
I det store bildet vil det faktisk bli billigere å være bilist med Hordfast. Hordfast skal erstatte fergene i tre fergesamband, og kommer ikke i tillegg. Som fergeavløsningsprosjekt vil prisingen for bruk av Hordfast ligge på samme nivå som dagens fergekostnader + ca 10-15 % for liten bil. Om man fortsetter dagens fergetrafikk på Bjørnafjorden, vil det ikke være noen ende på reisekostnadene.
For bilister i Hordfast vil imidlertid reisekostnadene forsvinne så snart Hordfast er nedbetalt. 15 år er stipulert som sannsynlig tidsperiode, men Statens Vegvesens analyser viser at fergeavløsningsprosjekter ofte er ferdig nedbetalt flere år før tiden. Trekantsambandet ble eksempelvis nedbetalt hele tre år før tiden. For den viktige godstransporten vil det allerede fra dag én bli mye billigere med Hordfast enn med ferge. De største vogntogene betaler i dag nærmere 1500 kroner for en fergetur på Bjørnafjorden. Det er langt dyrere enn det vil være å kjøre Hordfast.
FAKTA:
Regjeringen vedtok høsten 2013 midtre trasé over Bjørnafjorden, senere støttet av et bredt flertall i Stortinget. Trasévalget for Hordfast er endelig. Broen over Bjørnafjorden har en høy kostnad per meter, men broen gjør den midtre traséen ca.
22 km kortere enn indre trasé rundt fjorden.
Vegen rundt (Indre trase) måtte ha vært bygget med 50 % tunneler, til dels lange 4felts tunneler, og det måtte vært bygget flere broer bl a over Langenuen, Lukksund, Ådlandsfjorden og Samnangerfjorden via Bogøya. Dette gjør at totalkostnaden for Indre trase så sent som i 2019 ble kalkulert av Statens vegvesen til ca 40 mrd . Med prisøkningen vi har sett i anleggsbransjen, som midtre trase har kalkulert inn(2024 kr) vil Indre trase være dyrere. Finansdepartementet (TØI/Dovre Group) sine beregninger viser også at midtre trasé har en større samfunnsøkonomisk gevinst enn indre trasé, mye på grunn av forskjellen i reisetid på ca. et kvarter.
FAKTA:
Dagens ferjer er hybridferger (gass/batteri og har et enormt energiforbruk pr dag, (nær 550 000 kwt. pr. dag.) Energi må produseres og ferjetransporten krever 15- 20 ganger mer energi enn tilsvarende transport på veien. Batteridrift er ikke aktuelt på Halhjem-Sandvikvåg, pga lange avstander, store ferjer og kort liggetid.
Såkalt grønt hydrogen kan bli aktuelt, men hydrogen må produseres og man regner med så mye som 60-70 % energitap i produksjon, transport og lagring.
Å avskaffe ferjene og satse på rullende materiell, med minimal motstand i luft i forhold til sjø, er det beste miljøtiltaket både for utslipp og energiforbruk.
FAKTA:
Hordfast er ikke et prestisjeprosjekt. Prosjektet som skal sikre Vestlandet konkurransekraft overfor den rivende utviklingen på f.eks Østlandet og overfor utlandet. Hordfast vil sikre langt sikrere og tryggere veier på det som allerede er landets hovedfartsåre langs vestlandskysten. Vegen er i dag i til dels dårlig stand og alt for smal for den ventede trafikkutviklingen fremover. En snarlig oppgradering er uansett påkrevd.
I tillegg skal man ikke undervurdere den økte sikkerheten det innebærer å slippe ferge-overfarten. Det er overraskende lite fokus på risikoen ved fergetransport (https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/A2A9kn/hordfast-er-et-fremtidsrettet-prosjekt). Med tanke på liv og helse, er det statistisk langt større sjanse for skipsulykker enn steinras i biltaket.
De nye fergene på Bjørnafjorden har dessuten en del utfordringer som de gamle fergene ikke hadde. Med halvparten så stor motorkraft og truster-kapasitet, er de mer utfordrende å manøvrere i kraftig sjø, tåke og vind. Med farlig transport ombord i tillegg, og inntil 450 passasjerer i salongen, kan konsekvensene bli store.
FAKTA:
Med halverte reisetider vil behovet for pauser reduseres dramatisk. Om man likevel skulle ønske det, vil det selvsagt fortsatt være rikelig med anledninger langs traséen til å ta seg en pause og en kopp kaffe. Med Hordfast er det imidlertid ikke fergesambandene som styrer når man eventuelt må ta slike pauser.
FAKTA:
Bekymringen for regnskoglokaliteter på Tysnes/Reksteren bunner nok i en tidligere uttalelse fra Fylkesmannen i Hordaland, som ikke lenger er gjeldende. Statens vegvesen har nemlig endret traséen etter dialog med Statsforvalteren i Vestland, som nå har gitt den sin godkjenning.
Nye veitraséer vil nødvendigvis alltid medføre noen naturinngrep, men dette er vegvesenet svært dyktige på å minimere. Noe periodevis støy i anleggsperioden må nok regnes med, men visuelt skal det ferdige resultatet bli et flott skue, som vi håper vil kunne bli en attraksjon i seg selv.
Mange broer er kjente for sitt flotte design, og bak broprosjektet over Bjørnafjorden står noen av Europas fremste bro-arkitekter. Vi tror dette vil vekke internasjonal interesse og anerkjennelse.
FAKTA:
Lastebileierne har ikke lyttet tilstrekkelig til sine egne kunder. Deres største kunder i næringslivet langs kysten som produserer varene som lastebilene lever av å frakte, er de fremste pådrivere for Hordfast.
Næringslivet langs Vestlandet vil ha raskere og billigere transport, og ikke betale unødvendig for en bil som står i ro og bruker unødvendig lang tid.
Kundene til lastebileierne er dessuten opptatt av å bygge attraktive bo- og arbeidsmarkeder gjennom å korte ned reisetiden og gjøre det mulig å reise hele døgnet. Det oppnår vi ikke med å kjøre ferge, men ved å bygge sammen regionene med fergefrie samband som nettopp Hordfast.