For næringslivet er gevinstene enorme: 400 000 sparte godstimer årlig tilsvarer om lag 20 milliarder kroner i reduserte transportkostnader. I tillegg vil tjenestereisende og privatpersoner spare fem millioner timer årlig (eller så mye som 570 år pr. år!) – når hele strekningen står ferdig.
Prosjektet fremstår som en langt bedre samfunnsøkonomisk investering enn dagens portefølje i Nasjonal transportplan (NTP). En prioritering av Hordfast, sammen med Smiene–Harestad og Klauvaneset–Vågsbotn, vil alene øke lønnsomheten i Statens vegvesens portefølje med 39 milliarder kroner.
Rapporten peker også på potensialet for betydelig klyngeutvikling og verdiskaping – opptil 25 milliarder kroner – samt styrket forsyningssikkerhet og beredskap gjennom et mer robust og sammenhengende veinett.
Ny E39 er dermed ikke bare en vei, men et strategisk grep for å knytte Rogaland og Vestland tettere sammen, styrke næringslivet og øke trafikksikkerheten.